مجموعه آموزشی مدادهای رنگیمجموعه آموزشی مدادهای رنگیمجموعه آموزشی مدادهای رنگی
۰۳۱-۳۴۳۱۵۱۴۵
شنبه -پنج شنبه ۸ صبح -4 عصر
اصفهان، ملک شهر ،خیابان 17 شهریور

ویژگی های روحی کودکان بر اساس روانشناسی دانش آموزان ابتدایی

  • خانه
  • مشاوره
  • ویژگی های روحی کودکان بر اساس روانشناسی دانش آموزان ابتدایی

1- احساس شایستگی و توانمندی

روانشناسان معتقدند مهم‌ترین نیاز کودکان در دوره دبستان این است که باور کنند آن‌ها نیز توانمند هستند. اگر شما بتوانید این احساس را در فرزندتان ایجاد کنید باعث رشد احساس شایستگی در وی خواهید شد. در غیر این صورت فرزندتان درگیر احساس حقارت می‌شود.

در حقیقت آن‌ها در این دوره سنی تلاش می‌کنند تا توانایی و شایستگی خود را به شما ثابت کنند. به همین خاطر یکی از موضوعاتی که اهمیت بسیاری دارد این است که والدین به هرگونه پیشرفت و فعالیت فرزند خود توجه داشته باشند. بی‌توجهی یا نادیده‌گرفتن و مسخره کردن توانایی‌های کودک هرچقدر هم که از نظر شما ساده باشد می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری روی رشد روانی کودک داشته باشد.

با این کار شما این باور را در کودک ایجاد می‌کنید که شخصیت توانایی نیست؛ و نمی‌تواند به‌تنهایی از پس انجام کارها بربیاید. این موضوع مشکلاتی مانند کمبود اعتمادبه‌نفس و وابستگی به دیگران را در شخصیت آینده کودک به همراه خواهد داشت.

2- روانشناسی دانش آموزان ابتدایی | لجبازی کردن با بزرگ‌ترها

خیلی از پدرو مادرها با لجبازی فرزندشان از همان بدو ورود به مدرسه مواجه می‌شوند. این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را بین کودک و والدین به وجود بیاورد. در اولین قدم مهم است که بتوانید دلایل لجبازی فرزندتان را پیدا کنید. فرزندتان تا پیش از ورود به دبستان در مرکز توجه خانواده قرار داشته است. حالا او با شرایطی مواجه می‌شود که می‌بیند کودکانی بهتر و تواناتر از او هم وجود دارند. یا برای مثال می‌بیند که معلم مدرسه برخلاف والدین، تنها به او توجه نمی‌کند. این شرایط باعث می‌شود که فرزندتان به دنبال راهی بگردد که ثابت کند هنوز هم منحصربه‌فرد است.

لجبازی یکی از اولین راه‌هایی است که کودکان انتخاب می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند با مخالفت کردن با خواسته‌های شما نشان بدهند که از خودشان وجودی مستقل دارند. پس برای حل این مشکل سعی کنید تا جای ممکن از بدرفتاری با کودک خودداری کنید. وقتی فرزندتان دوست ندارد کاری را انجام بدهد از او بپرسید که چرا مخالفت می‌کند؛ سعی کنید با کمک هم یک راهکار منطقی برای شرایط پیدا کنید.

روانشناسی دانش آموزان ابتدایی | داشتن قوانین مشخص

همان‌طور که گفتیم لجبازی یکی از مشکلات شایع در دوره دبستان است. یکی از راهکارها برای برطرف‌کردن این مشکل طبق روانشناسی کودکان ابتدایی داشتن قوانین مشخص است. وقتی در محیط خانه شما قوانین از قبل مشخص باشند فرزندتان نیز با آن‌ها آشنایی بیشتری خواهد داشت و قوانین را راحت‌تر می‌پذیرد. در مقابل اگر بخواهید هر بار بر اساس شرایط و باتوجه‌به آنچه پیش آمده تصمیمتان را عوض کنید احتمالاً با مقاومت بیشتری مواجه می‌شوید.

یکی دیگر از نکاتی که راجع به قوانین باید به آن توجه کنید این است که سعی کنید قوانین درعین‌حال که ثابت هستند اما زیاد سختگیرانه نباشند. داشتن قوانین بیش از حد در خانه یا قوانینی که کودک احساس کند هیچ نقشی در به وجود آمدن آن‌ها نداشته می‌توانند دلیلی برای لجبازی و مخالفت بیشتر باشند.

Previous Post
Newer Post

Leave A Comment